8 Efektívnych riešení na bolesť Hallux valgus

Zoznam s príznakmiJediná dobrá vec čo sa dá povedať o vybočenom palci, o tom kostnatom hrboľčeku vyčnievajúcom na základni palca na nohe, je tá, že existuje mnoho spôsobov ako uľaviť od  jeho bolesti. Hallux valgus sa vyvinie, keď kosti veľkého palca sa začnú vychyľovať, to zapríčiní to, že sa palec začne nakláňať cez vedľajší prst a niekedy sa dostane až cez neho. To vytvára tlak na kĺb palca, vďaka čomu nie je v bežnej pozícii a má neprirodzený tvar.

Vybočený palec je zo začiatku malý, no postupom času sa zhoršuje – tlak na kĺbe môže spôsobiť zápal, čo zanechá začervenanie a opuch. A pretože sa kĺb ohýba každým krokom a nesie množstvo vašej telesnej hmotnosti, tak sa zväčšuje a tým pádom je chôdza čím ďalej bolestivejšia a namáhavejšie. Aby toho nebolo málo, mnoho ľudí trpiacich vybočeným palcom na jednej nohe, často krát má tento problém aj na tej druhej. Au! Predtým než budete chcieť niekam ísť, skúste tento bolestivý problém vyliečiť.

Správne topánky

Hlavným dôvodom tohto zdravotného problému je genetika: Väčšina ľudí s haluxmi zdedila ploché nohy alebo chodidlá, ktoré sa nakláňajú dovnútra viac ako býva zvykom, skrátka problémy, ktoré zanechávajú chodidlo zraniteľnejším voči vybočenému palcu. No obuv s úzkou, špicatou špičkou im tiež veľmi nepomáha, a tiež vysoké podpätky – ktoré tlačia prsty na špičke topánky – zhoršujú tento zdravotný stav. Takže nie je veľmi prekvapujúce, že 90% problémov s hallux valgus je na základe poznatkov halluxvalgus práve u žien.

Vo väčšine prípadov, bolesti spojenej s vybočeným palcom sa môžete zbaviť výberom obuvi, ktorá má dostatok miesta na vybočený palec a dovoľuje vašim prstom sa pohybovať. Topánky so štvorcovou špičkou sú najvhodnejšie, no tiež obuv s guľatou špičkou je stále lepšia ako tá so špicatou. Nízke opätky (nie viac ako 1″ vysoké) sú ideálne, no ak u vás vyhráva štýl, hľadajte aspoň stabilné a relatívne široké opätky. Voľte si jemnú kožu namiesto syntetických materiálov, zapríčiňujúcich potenie nôh, čo vedie k pľuzgierom. Ďalšie NIE: topánky čo majú v oblasti špičky spoje, ktoré dráždia postihnuté miesto na palci.

Ľad

Aplikujte ľad zabalený v tenkom kuse handričky alebo papierovej utierke na kĺb palca po dobu 10 – 20 minút. Ľad zovrie krvné cievy, čo otupí bolesť a uľaví od opuchu. (Zistite, či máte zohriať alebo zaľadovať vaše zranenie.)

Liečivá

Lokálne alebo orálne nesteroidové protizápalové lieky (NSAIDs) ako acetaminophen, ibuprofen, alebo naproxen môžu pomôcť pri bolesti vybočeného palca. (Iba sa vyhnite týmto omylom s liečivami od bolesti.) Pri bolestivých haluxoch injekcia kortizónu vpichnutá priamo do kĺbu, môže zredukovať zápal a nepohodlie. Pretože je injekcia lokálna, je niekedy omnoho účinnejšia ako pilulka. Ale pretože zápal sa znova objaví, výsledky zvyknú byť iba dočasné.

Ochranné podložky

Ak máte v topánke dostatok miesta na ich vloženie,  tak môžete stlmiť vaše haluxy alebo ho chrániť pred trením s gélovou alebo menchestrovou podložkou.

Ortézy

Tieto tvarované zdravotné pomôcky fungujú tak, že sa snažia opraviť mechanizmus zapríčiňujúci hallux valgus. Tiež okrem minimalizovania bolesti, ortézy zabraňujú ďalšiemu vývinu vybočeného palca. V niektorých prípadoch sú špeciálne tvarované ortézy nevyhnutné.

Korektory a výstuže

Viacero liekovExistuje ohromné množstvo týchto produktov – niektoré sú flexibilné a môžu sa nosiť vo vnútri topánky,  zatiaľ čo iné sú pevné a môžu sa nosiť iba cez noc. Mnoho z nich (chybne) tvrdí, že sú schopné napraviť vybočený palec. Avšak, nakoľko posúvajú palec do správnej pozície a uľavujú od napätia šliach a svalu palca, tieto zariadenia môžu dočasne zmierniť bolesť.

Mechanizmus chodidiel je u každého iný, a teda budete musieť experimentovať, aby ste našli správny korektor pre vás.

Cviky chodidiel

Špeciálnymi cvičeniami nepredídete ani nevyliečite tento zdravotný problém. No naťahovaním prstových a chodidlových svalov môžete uľaviť od bolesti a odstrániť tuhosť. Skúste pomocou prstov vyhláskovať abecedu, alebo zdvihnúť guľôčky a dať ich do misky. Môžete ich iba naťahovať (napnite ich na 5 sekúnd a následne ich na 5 sekúnd uvoľnite) alebo manuálne tlačte váš palec do správnej polohy po dobu 10 sekúnd. Cvičenie opakujte niekoľkokrát denne.

Operácia

Operácia je poslednou možnosťou, no je preukázané, že ako jediná naozaj odstráni vybočený palec a eliminuje bolesť spôsobenú práve týmto zdravotným problémom.

Je niekoľko typov operácie, a tiež sa možnosti operácie líšia v závislosti od vážnosti deformity. Zatiaľ čo mnoho ľudí je šťastných, že podstúpili procedúru, neexistuje žiadna garancia spokojnosti: Jedna štúdia preukázala, že asi tretina pacientov bola nespokojná, dokonca, aj keď bolesť zmizla a zlepšilo sa usporiadanie prstov, v ďalšom prieskume, 85 – 90% pacientov bolo spokojných. Dobrá správa je, že iba vzácne sa vyžaduje operačný zákrok a najskôr by ste mali vyskúšať ostatné možnosti liečby.

Zdroj informácií: https://www.hse.ie/eng/health/az/B/Bunion/Treatment-options-for-bunions.html

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *